سخنان جامع سید علی اصغر دستغیب در نفی سخنان سید علی محمد

 سید علی اصغر دستغیب

آیت الله سید علی اصغر دستغیب نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان در مراسم گشایش حوزه علمیه رضویه گفت :‌ 

اینکه بعضی شبهه دور را در رابطه با انتخابات خبرگان مطرح نموده و گفته اند چون اعضای شورای نگهبان منصوب از جانب رهبری هستند و صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان را تأیید می نمایند و از طرفی خبرگان هم رهبری را انتخاب می کنند، لذا این دور، و باطل است، جوابش این است که تأیید صلاحیت توسط شورای نگهبان به معنای انتخاب خبرگان توسط این شورا نیست، زیرا مردم اعضای خبرگان را از بین نامزدهایی که تأیید صلاحیت شده اند و تعداد آنها هم بیش از حد نیاز است انتخاب می نمایند.
وی گفت: علاوه بر این در رابطه با انتخابات مجلس شورای اسلامی هم چنین مقرراتی هست یعنی هیئت اجرایی از سوی وزارت کشور و هیئت نظارت از طرف شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی را تأیید می کنند و از طرفی همین نمایندگان مجلس به وزرا و از جمله وزیر کشور رأی اعتماد می دهند و بدین ترتیب لابد در آنجا هم می گویند شبهه دور مطرح است در حالی که پاسخ شبهه واضح است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم با رأی مردم انتخاب می شوند. پس کسانی که ادعای دور می کنند ادعای آن ها باطل است.  

بقیه در ادامه مطلب آمده است :


نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: در عصر ما امام خمینی (رحمت الله علیه) با علم و معنویت خود تحولی در جهان امروز پدید آوردند و مصداق صالح شدن جامعه شدند اما بعضی افراد حتی اگر در حد مرجعیت و مراتب علمی بالا هم باشند مصداق فساد خود و دیگران هستند.
آیت الله سید علی اصغر دستغیب در آیین گشایش سال تحصیلی حوزه علمیه رضویه شیراز افزود: عالمی که فساد او موجب فساد دیگران هم بشود مصداق آیه شریفه «اِذا فَسَدَ العالِم فَسَدَ العالَم» است.
آیت الله دستغیب با اشاره به اینکه بحث طلب علم و آموختن علم بسیار حائز اهمیت است گفت: این سئوال مطرح است که آیا اگر کسی در حوزه های علمیه آموزش ببیند و مدارجی را طی کند و عالم گردد اهل نجات و رستگاری می شود؟ تا جایی که بتواند دیگران را هم هدایت نموده و در آخرت از آن ها شفاعت نماید؟
وی ادامه داد: پاسخ این است که آری امّا در صورتی که عالم ربّانی و متّقی باشد، همان طور که از امام کاظم(ع) روایت شده که علم نیست مگر از عالم ربّانی و شناخت عالم به وسیله عقل است یعنی تشخیص عالم ربّانی از عالم غیر ربّانی به وسیله عقل ممکن است.
وی خاطر نشان ساخت: از وصایای ذوالقرنین هم این بوده که از عالمی که به علمش عمل نمی کند علم فرا نگیر برای اینکه علمی که برای خودش نافع نبود برای تو هم نفع ندارد.
وی با ذکر حدیثی از امام علی (ع) اضافه کرد: دو رکعت نماز عالم بهتر است از 70 رکعت نماز جاهل زیرا عالم وقتی بر او فتنه ای می آید از فتنه به وسیله علمش خارج می شود ولی اگر فتنه بر جاهل وارد شود او را خُرد و لِه می کند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان گفت: البته این در حالتی است که شخص جاهل بخواهد با جهل خود سیر کند اما چنانچه متکی بر عالم شود می تواند از فتنه با سلامت بگذرد.
آیت الله دستغیب افزود: یکی از برکات و ثمرات وجودی عالم صالح و فقیه عادل، نظام جمهوری اسلامی است که در نتیجه استقامت و پایداری امام راحل عظیم الشأن و ملت فداکار و شهید پرور ایران تحقق یافت و امام (ره) جهت استمرار حاکمیت اسلام فرمودند که: « اگر خبرگان منتخب ملت مجتهد جامع الشرایطی را برای رهبری انتخاب کردند اطاعت و پیروی از او واجب است.»
وی با ذکر نکاتی گفت: اینکه بعضی ولایت فقیه را دو قطبی معرفی می کنند و می گویند یک ولی فقیه منتخب خبرگان است و یک ولی فقیه از جانب خدا منصوب می باشد و ممکن است که زمانی این دو عنوان در یک نفر جمع می شود و در مقطعی به طور جداگانه و در دو نفر تحقق یابد، چنین ادعایی بی دلیل است و مبنای علمی ندارد. آیت الله دستغیب خاطر نشان کرد: جای سئوال است که منظور از ولی فقیهی که از جانب خدا باشد چیست؟ آیا به این معناست که کسانی هستند که ولی فقیه منصوب از جانب خدا را تشخیص می دهند ؟ اگر چنین باشد می پرسیم چگونه می فهمند ؟ از کجا این مطلب معلوم آنهاست ؟ آیا از همان راه و روشی است که در عصر غیبت فقهاء جامع الشرایط به آن پایبند بوده اند یا از طریق الهام در خواب یا بیداری واین قبیل امور ادراک می نمایند که فلان شخص ولی فقیه از جانب خداوند است و دیگری منتخب خبرگان می باشد؟
وی افزود: بر اساس موازین علمی، شرعی و سیره ی علماء عاملین مجتهد جامع الشرایط و در نتیجه ولی فقیه با واجدیت مراتب علمی و دیگر اوصاف از جمله عدالت برای اهل خبره قابل تشخیص است و از این طریق شناخته می شود لذا در جمهوری اسلامی این وظیفه به مجلس خبرگان متشکل از بیش از هشتاد نفر از علماء و مجتهدین محول گردیده است.
آیت الله دستغیب یاد آور شد: اگر منظور این است که ولی فقیه منصوب از جانب خدا ولایت تکوینی دارد، می گوییم ولایت تکوینی مخصوص پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین(ع) است و اساساً معنای ولایت فقیه و حجیت قول و حکم مجتهد عادل ربطی به این مقولات و اصطلاحات ندارد.
وی گفت: در مورد تشخیص صلاحیت اعضای مجلس خبرگان، طبق قانون اساسی تنظیم مقررات انتخابات و آیین نامه اجرایی در دوره اول به عهده ی شورای نگهبان واگذار شده و سپس هر گونه تغییر به عهده ی مجلس خبرگان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: بر این اساس در دوره اول طبق قانون اساسی، اعضای شورای نگهبان قانون و مقررات انتخابات مجلس خبرگان را تنظیم نمودند و بر طبق آن تشخیص صلاحیت اعضای منوط به تأیید سه نفر از مدرسین بزرگ حوزه علمیه بود و همین روش اجرا شد اما طبق قانون اساسی همان خبرگان دوره ی اول با ایجاد تغییرات و تکمیل مقررات، انتخابات خبرگان و آیین نامه داخلی آن را مصوّب کردند از جمله تشخیص صلاحیت اعضای خبرگان را به فقهای شورای نگهبان واگذار نمودند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری افزود: از آن پس انتخاب اعضای خبرگان بر مبنای قانون اساسی و آیین نامه اجرایی مصوب خبرگان انجام گرفته و اعتبار قانونی دارد و نمی توان ادعا کرد که فاقد اعتبار می باشد.
وی افزود: اینکه بعضی شبهه دور را در رابطه با انتخابات خبرگان مطرح نموده و گفته اند چون اعضای شورای نگهبان منصوب از جانب رهبری هستند و صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان را تأیید می نمایند و از طرفی خبرگان هم رهبری را انتخاب می کنند، لذا این دور، و باطل است، جوابش این است که تأیید صلاحیت توسط شورای نگهبان به معنای انتخاب خبرگان توسط این شورا نیست، زیرا مردم اعضای خبرگان را از بین نامزدهایی که تأیید صلاحیت شده اند و تعداد آنها هم بیش از حد نیاز است انتخاب می نمایند.
وی گفت: علاوه بر این در رابطه با انتخابات مجلس شورای اسلامی هم چنین مقرراتی هست یعنی هیئت اجرایی از سوی وزارت کشور و هیئت نظارت از طرف شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی را تأیید می کنند و از طرفی همین نمایندگان مجلس به وزرا و از جمله وزیر کشور رأی اعتماد می دهند و بدین ترتیب لابد در آنجا هم می گویند شبهه دور مطرح است در حالی که پاسخ شبهه واضح است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم با رأی مردم انتخاب می شوند. پس کسانی که ادعای دور می کنند ادعای آن ها باطل است.
آیت الله دستغیب خاطر نشان کرد: بعضی القا می کنند که حوزه ها و روحانیون دو دسته اند؛ وابسته به نظام و غیر وابسته، اما متأسفانه از این نکته غافلند که این اصطلاحات مربوط به یک رژیم طاغوتی است نه نظام اسلامی و اگر گفته می شود حوزه بایستی استقلال خود را در همه شرایط حفظ کند هرگز به معنای نفی ارتباط و همکاری متقابل بین حوزه های علمیه و مراجع عظام و علمای اعلام و طلاب علوم دینی از یک طرف و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی از طرف دیگر نمی باشد.
وی افزود: این موضوع هیچ منافاتی با نصیحت و خیرخواهی و نقد صحیح و سازنده از سوی عالمان دین نسبت به مسئولین ندارد.
آیت الله دستغیب ادامه داد: امید است عموم ملت به ویژه ما حوزویان اعم از علما و طلاب و روحانیون مراقب باشیم در زمانی که دشمنان اسلام و مسلمین اعم از استکبار و صهیونیسم و غیره دست به دست هم داده و کمر همت بر نابودی میراث مهم امام راحل و شهدا یعنی نظام جمهوری اسلامی بسته اند با اظهارات و القائات خود آب به آسیاب دشمن نریزیم بلکه با حفظ اتحاد و انسجام و همکاری و همراهی و عبور از مشکلات به اهداف نهایی انقلاب اسلامی نائل شویم.