قانون و بی قانونی سیاسی

قانون و بی قانونی سیاسی

این وبلاگ کاملاْ شخصی است که به نظرات نویسنده در مورد مسائل فرهنگی و سیاسی می پردازد(یادداشت های یک زن خانه دار فسایی)
قانون و بی قانونی سیاسی

قانون و بی قانونی سیاسی

این وبلاگ کاملاْ شخصی است که به نظرات نویسنده در مورد مسائل فرهنگی و سیاسی می پردازد(یادداشت های یک زن خانه دار فسایی)

ارسال سلاح از جریان المستقبل به تروریست‌های سوری

به‌تازگی «عقاب صقر» از نمایندگان جریان‌المستقبل وابسته به سعد الحریری در مجلس لبنان گفت‌وگویی تلفنی با یکی از تروریست‌های سوریه داشت. این مکالمه نشان‌دهنده دست داشتن وهابی‌ها، لیکودی‌های لبنان، جریان المستقبل و نیروهای مزدور تحت امر سمیر جعجع در قتل مردم سوریه است.

شماری از مطبوعات و مجلات معروف غرب مانند تایم، نیوزویک و لوفیگارو در ماه‌های گذشته نوشتند که عامل اصلی ارسال پول و سلاح از سوی عربستان برای جنایتکاران مخالف نظام دمشق در سوریه، عقاب صقر بوده است. وی نماینده مجلس از جریان 14 مارس است که البته به هیچ عنوان مشارکت خود در انتقال سلاح، مهمات، پول و قاچاق تروریست برای شورشیان سوریه را منکر نشده و در این زمینه تصاویر و اسناد بسیاری از وی منتشر شده است. روزنامه لبنانی الاخبار به همراه شبکه تلویزیونی او تی وی لبنان در اقدامی مشترک متن صوتی مکالمات عقاب صقر با برخی از تروریست‌های فعال در سوریه را منتشر کرده‌اند که در آن صقر قول ارسال سلاح و مهمات را به این شورشیان می‌دهد.

در این فایل صوتی که نخستین بخش آن روز پنج‌شنبه منتشر شد و واکنش‌های بسیاری در لبنان و منطقه داشت، یکی از تروریست‌ها در تماس تلفنی از صقر می‌خواهد تا 250 هزار فشنگ به همراه 20 موشک انداز آر.پی.جی و 300 موشک آن را برای آن‌ها ارسال کند. همچنین نوار دیگری وجود دارد که حاکیست، سعد الحریری مبلغ 50 هزار دلار به باندهای جنایتکار ارتش آزاد پرداخته تا اتباع لبنانی را در منطقه «اعزاز» بربایند که در آینده منتشر خواهد شد.

پاسخ گاردین به ادعای ضدایرانی آسوشیتدپرس

خبرگزاری آسوشیتدپرس چند روز پیش گزارشی منتشر کرد که در آن ادعا شده بود کارشناسان ایرانی با کمک یک برنامه کامپیوتری، یک سلاح ‌هسته‌ای‌ را شبیه‌سازی کرده‌اند که قدرت انفجاری آن سه برابر بمب به کار برده شده در هیروشیماست! در پی این ادعا روزنامه گاردین طی مطلبی که یک روز پس از انتشار گزارش آسوشیتدپرس منتشر شد، این خبر را یک «پروپاگاندای رسانه‌ای» دانست و اطلاعات موجود در این گزارش را خام، ابتدایی و بچه‌گانه توصیف کرد. گاردین همچنین نمودار منتشرشده را یک نمودار ابتدایی دانست که با جست‌وجوی عبارت «احتمال توزیع انرژی انباشته شده» در گوگل می‌توان شبیه آن را در سایتی که مخصوص آموزش استفاده از برنامه اکسل هست، پیدا کرد. نویسنده گاردین، نمودار منتشر شده در آسوشیتدپرس را «نمایشی مضحک» نامیده که می‌خواهد برنامه اتمی ایران را در بوق و کرنا کند. این روزنامه همچنین به شواهد قابل اطمینان علمی‌ای اشاره کرده که نشان می‌دهد این نمودار ساختگی است. گاردین از جمله به بولتن دانشمندان اتمی اشاره کرده که در آن از قول یک دانشمند اتمی نوشته شده است: «چنین نمودارهایی که یکی از آن‌ها در آسوشیتدپرس منتشر شده، در هر کتاب علمی مربوط به دانش هسته‌ای و نیز در سایت‌های اینترنتی قابل دسترسی هستند»!

 

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

خبرگزاری رویترز 30 نوامبر  2012(10آذر) در مقاله‌ای به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت: سنای آمریکا روز جمعه با اکثریت آرا تحریم‌هایی علیه بخش انرژی، حمل و نقل و کشتی‌سازی ایران به تصویب رساند. این اقدام آمریکا بخشی از آخرین تلاش‌ها برای افزایش فشار اقتصادی بر برنامه هسته‌ای ایران است. بسته تحریمی جدید بر اساس تحریم‌های موجود آمریکا است، اما برخی کشورها در اجرای آن‌ها معاف هستند که البته در واردات نفت خام از ایران کاهش چشمگیری صورت داده‌اند. اعضای سنا با 94 رأی بدون رأی مخالف به تحریم‌های جدید علیه ایران رای داد.

در ادامه مقاله آمده است: رابرت منندز، سناتور دموکرات گفت: «ما باید برای ایرانی‌ها مشخص کنیم که انتظار و تداوم این شرایط گزینه ما نیست، بلکه شرایط تنها بدتر می‌شود.» کارل لوین، ریاست کمیته سرویس‌های مسلح سنا گفت: «دولت اوباما علناً در مورد این پیشنهادها اظهارنظر نکرده است، اما به طور خصوصی نگرانی‌های خود را در مورد اینکه انعطاف کافی برای معافیت کشورها از تحریم‌ ندارد، اعلام کرده است... این نگرانی‌ها ممکن است هنگامی که سنا و مجلس نمایندگان برای رفع اختلاف‌ها برای نهایی کردن لایحه دفاعی اقدام می‌کنند، مورد توجه قرار گیرد. کاخ سفید نسخه خاص خود از این لایحه را دارد و سنا و مجلس نمایندگان پیش از فرستان این قانون برای امضای باراک اوباما باید نسخه نهایی را تصویب کنند.» همچنین تحریم‌های جدید شامل انجام اقدامات برای توقف انتقال طلا از ترکیه به ایران است. کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) که لابی قدرتمند طرفدار اسرائیل به شمار می‌رود، این تحریم‌های جدید را تأیید کرد، زیرا می‌تواند جلوی راه‌های گریز در قوانین کنونی را بگیرد.

در پایان مقاله آمده است: این پرسش مطرح است که آیا گسترش تحریم‌ها می‌تواند عملاً برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند یا از سرعت آن بکاهد؟ پل پیلار، تحلیل‌گر سابق سازمان سیا در امور خلیج‌فارس می‌گوید: «تحریم‌ها بدون دیپلماسی محکم، مؤثر واقع نخواهد شد... رهبران ایران احتمالاً در مورد مسئله هسته‌ای امتیاز نمی‌دهند، مگر آنکه احساس کنند تداوم تحریم‌ها به سرنگونی رژیم بینجامد... اشتباه است تصور کنیم نقطه شکستی وجود دارد که در آن ایران بدون کسب امتیاز شکست را بپذیرد و در سیاست‌های خود تغییرات جدی صورت دهد.» جفکولگان، استاد دانشگاه آمریکا و کارشناس ژئوپلیتیک نفت می‌گوید: «افزایش تحریم‌ها نشانگر تداوم بازی موش و گربه خواهد بود... ایران برای دور زدن تحریم‌ها تلاش می‌کند و آمریکا نیز می‌کوشد این راه‌های گریز را ببندد؛ اما تاکنون این فشار بر اقتصاد ایران به تغییر در سیاست هسته‌ای ایران منجر نشده است.»

اخبار و تحلیل‌ها: پس از تحریم نفتی و بانکی ایران، سایر تحریم‌های تکمیلی ارزش چندانی ندارد و نمی‌تواند به جریان اقتصادی ایران که رفته‌رفته خود را با فضای تحریم سازگار کرده، فشار مهمی وارد کند. به نظر می‌رسد کاخ سفید با مصوبه تحریمی جدید سنا چندان موافق نباشد و اوباما به این شکل آن را امضا نکند. ظرف سه ماه آینده که فرصت قانونی اوباما برای امضای این مصوبه است مشخص

می‌شود که اوباما آن را قبول دارد یا خیر.