قانون و بی قانونی سیاسی

قانون و بی قانونی سیاسی

این وبلاگ کاملاْ شخصی است که به نظرات نویسنده در مورد مسائل فرهنگی و سیاسی می پردازد(یادداشت های یک زن خانه دار فسایی)
قانون و بی قانونی سیاسی

قانون و بی قانونی سیاسی

این وبلاگ کاملاْ شخصی است که به نظرات نویسنده در مورد مسائل فرهنگی و سیاسی می پردازد(یادداشت های یک زن خانه دار فسایی)

چگونه می توان توانمندی داخلی در خنثی سازی آثار تهدیدات را به غرب

پس از صدور قطعنامه 1929 شورای امنیت علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان که در فضایی شکننده ، بدون اجماع و پس از حدود یکسال تلاش آمریکا و طیف غربی شورای امنیت صورت گرفت، دومینوی تحریم های غیر از مجرای شورای امنیت هم به صورت یکجانبه از سوی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین کنگره آمریکا علیه کشورمان آغاز و در ادامه با تهدیدات و لفاظی های نظامی مبنی بر حمله به تأسیسات و زیر ساخت های هسته ای ایران در پیشخوان رسانه های مکتوب و مجازی غرب تداوم یافت. حال سوال این است که این تحریم ها که بیشتر در حوزه انرژی، نفت و گاز است و مطابق با مدعای غرب تحریم هایی فلج کننده و سخت خوانده می شود، چه تأثیراتی در روند فعالیت های جاری کشورمان خواهد داشت؟ آیا این تحریم ها از توان اختلال مؤثر در صنعت و زندگی روزمره مردم ایران برخوردارند؟ سوال دیگر اینکه جمهوری اسلامی برای خنثی سازی این تحریم ها وتهدیدات از چه ظرفیت ها و پتانسیل هایی برخوردار است و چگونه می توان توانمندی داخلی در خنثی سازی آثار تهدیدات را به غرب نشان داد؟ 

اهداف تحریم ها و تهدیدات

قبل از پرداختن به پاسخ سوالات فوق لازم است با انگیزه ها وا هداف واقعی آمریکا و همپیمانانش آشنا شویم. بدون تردید خصومت و دشمنی مجموعه غرب در قالب نظام سلطه جهانی با انقلاب اسلامی و نظام مردم سالار جمهوری اسلامی ایران یک دشمنی سیاسی نیست و به فرموده رهبر معظم انقلاب «‌دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی فراتر از مسائل سیاسی است.» از این رو یک راهبرد و هدف کلان در نظام سیاسی آمریکا در رابطه با جمهوری اسلامی شکل گرفته و آن این است که مادامی که ایران از اهداف اسلامی - جهانی خود دست برنداشته و به حوزه ای که در گذشته به آن تعلق داشته ، یعنی تحت سلطه آمریکا و غرب، برنگشته است ، در آماج تهاجمات مختلف غرب خواهد بود. در واقع به قول نظریه پرداز برخورد تمدن ها « پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نقطه آغاز جنگ پنهان تمدن غرب با تمدن اسلام است.» و تنها غربی کردن اسلام و ایران است که می تواند زخم عمیق ناشی از پیروزی انقلاب بر پیکر به اصطلاح مدیریت جهانی غرب و آمریکا را مداوا نماید.

از این منظر کلی می توان به ریشه اصلی خصومت آمریکا و غرب با ایران اسلامی پی برد و دیگر طرحها و برنامه ریزی های آمریکایی را به مثابه ابزار و تاکتیکی دانست که در خدمت این راهبرد کلی به مقتضای زمان و موقعیت اجرا می شوند. لذا بخشی از این هدف از طریق جنگ تحمیلی 8 ساله و تضعیف زیر ساخت های دفاعی، اقتصادی و نظامی ایران دنبال شد و بخشی هم از طریق پیگیری تهاجم فرهنگی و آغاز جنگ نرم. درگیر سازی ایران با مجامع بین المللی از جمله مجامع یکسویه حقوق بشری و آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت هم در این پازل می توانند مورد استفاده غرب واقع شوند. اما جمهوری اسلامی ایران با دیپلماسی هوشمندانه خود و مقاومت سیاسی وهسته ای پایدار خود از عهده همه این خصومت ها برآمد و توانست پرونده هسته ای خود را پس از حدود هشت سال از گردنه های صعب العبور طراحی شده توسط آمریکا و شرکای غربی اش عبور دهد و امروز در اوج ناباوری غرب بدون مجوز آنها وارد جمع انحصاری و محدود باشگاه هسته ای جهانی شود.

از این رو غرب ناگزیر است دست به طراحی تاکتیکی به اصطلاح جدید بزند و راهبرد خود را همزمان و در دو جبهه پی بگیرد؛ یکی جبهه تحریم و تهدید و دیگری جبهه مذاکره و گفت و گو. البته این سیاست و تاکتیک «‌هویج و چماق »، «پلیس خوب و پلیس بد» و «فشار از بیرون و چانه زنی درداخل » برای سیاستمداران و مسئولان ایرانی سیاستی نخ نما و آشناست.

آمریکا در نقش پلیس بد به همراه دنباله نامشروعش رژیم صهیونیستی دم از تهدید، تحریم و حمله احتمالی نظامی می زنند در حالی که اروپا به عنوان پلیس خوب در قالب درخواست مسئول سیاست خارجه اش خانم کاترین اشتون مشغول فراهم سازی تمهیدات مذاکره مستقیم و گفت گوی سیاسی است و این یعنی برگشت به اول خطی که در این چند سال طی شده است.

لحاظ این نکات نشان می دهد که همچنان هدف اصلی آمریکایی ها وغرب ممانعت از دستیابی و داشتن فناوری پیشرفته هسته ای از سوی ایران است و تمام     تلاش های غرب در هر دو جبهه به یک نقطه می رسند و آن محروم سازی ایران و جهان اسلام و دیگر ملل دنیا از فناوری های پیشرفته روز است.

نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که تحریم ها و تهدیدات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس همزاد آ‌ن بوده است و غرب در این خصوص حرفی جدید نمی زند.  ضمن این که تحریم های به اصطلاح فلج کننده ای که اروپا و آمریکا وعده  آن را می دهند آیا تاکنون وجود نداشته است؟ از سوی دیگر آیا در عالم واقع می توان پنجمین تأمین کننده بزرگ نفت وگاز اتحادیه اروپا را در اوج نیازمندی آنها وصنایع شان به این انرژی تحریم کرد؟

اعتراض چین و روسیه به گسترش تحریم های یکجانبه، ‌نقض نقش قوانین تحریمی از سوی شرکتهایی از فرانسه و آمریکا و انعقاد قرارداد انرژی 40 میلیارد دلاری چین و ایران نشانه های واضحی از شکست مجدد دیپلماسی تحریم و تهدید غربی است . شاید به همین دلیل است که خود غربی ها زودتر از دیگر کشورها دم از بازگشت به میز مذاکره می زنند و خواستار اجرای گفت و گوهای سیاسی مستقیم بین غرب و ایران می شوند. البته در این خصوص هم ایران پیش شرطهایی به دلیل بی اعتمادی ناشی از رفتار گذشته غرب برای آمریکا و اروپا تعیین کرده و مصرانه منتظر دریافت پاسخ آنهاست. ورای این موارد بررسی و مطالعه توانمندی دو طرف در پیشبرد خواسته هایشان تأثیر جدی در معادلات و معاملات فیمابین می گذارد. آمریکا با جبهه های متعددی که به روی خود گشوده است، آیا می تواند تهدید جدی نماید؟ ضمن اینکه توانمندی های ایران در عرصه های مختلف از جمله نظامی که نمایی از آن در روز ملی صنایع دفاعی یعنی 31 مرداد به نمایش درخواهد آمد پیام قاطع و محکمی است به تهدیدات بی اهمیت رژیم صهیونیستی و آمریکا که اگر دست از پا خطا کنند معلوم نیست که دیگر تداوم تهدیدات به نفع و اختیار آنها باشد.

نکته مهم دیگر این که متضرر واقعی تحریم ها و تهدیدات خود عاملان آنهاست. ایران اسلامی در طول ربع قرنی که با تحریم های آمریکا دست و پنجه نرم کرده، توانسته است در بسیاری از بخش ها به توان بومی و خودکفایی ملی دست پیدا کند و در بخش هایی هم که از این موهبت محروم بوده به راحتی توانسته است نیاز خود را از بازار بزرگ و متنوع جهانی تهیه نماید و در این بین بنا به تحلیل مراکز اقتصادی و بازرگانی آمریکایی و اروپایی تنها شرکتهای آمریکایی بازار بزرگ ایران را از دست داده اند و میلیاردها دلار در اقتصاد متضرر شده اند.

بنا براین قرائن و شواهد بسیاری از تضاد و تناقض در دیپلماسی و رفتار آمریکا و اروپا وجود دارد که نشان می دهد آنها از سر استیصال و درماندگی به هر حربه ای چنگ می زنند تا هم ایران را از راه خود بازدارند و هم پرستیژ و اعتبار نداشته جهانی خود را حفظ نمایند. غافل از این که ایران اسلامی با هوشمندی و اقتدار مراقب رفتار و گفتار آنهاست و دست غرب را خوانده است و   می داند که تا آنها از موضع قدرت به قضایای جهانی نگاه کنند ، نه تحریم و تهدیدشان واقعی است و نه درخواست مذاکره آنها رنگی از حقیقت دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد